Test: Harley-Davidson Road King Classic (2011) (Touring)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Harley-Davidson Road King Classic (2011) (Touring) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Alle Harley-Davidson tests |
Vier toermotorfietsen heeft Harley-Davidson voor 2011 in de rekken staan. Dat wil zeggen: motorfietsen die HD zelf kwalificeert als toermotorfietsen. Drie ervan hebben de bekende batwing-kuip, eentje niet. Dat is de Road King Classic.
Waarom een mens uit het palet toermotorfietsen van Harley-Davidson de Road King Classic zou willen kiezen in plaats van de Street Glide, Electra Glide Classic of Electra Glide Ultra Limited? Waarschijnlijk juist vanwege het ontbreken van de bekende batwing-kuip, die namelijk niet demontabel is. Dat wil zeggen, niet zonder halve fiets uit elkaar te schroeven, want in die kuip zit ook het complete dashboard met alle toeters en bellen – en dat zijn er nogal wat – en de koplamp. De Road King heeft een knoeperd van een windscherm voorop zitten, maar dat is eenvoudig af te schroeven, waarmee er plotseling een normale cruiser staat in de stijl van softtails als de Fat Boy, Heritage Softail et cetera. Maar dan met standaard gemonteerde zwaar verchroomde valbeugels, lederen zadeltassen, luchtvering achter, cruise control én abs. Je zou bijna kunnen zeggen dat de Road King Classic de enige logische keuze is als je een toer-Harley ambieert en bovendien af en toe de gebraden haan wilt uithangen op een strandboulevard of hip stadsplein.
Het mag duidelijk zijn dat niemand zichzelf een blinker als de Road King zal aanschaffen omdat ze zo praktisch zijn in de stad of file. Desondanks kun je er à la Harley prima mee manoeuvreren dankzij het immer lage zwaartepunt, dus kom je eens een file tegen, dan pas je daar best tussendoor, al zal het niet zo snel gaan als met een scooter. En in de stad… tja. Het is een groot en breed kreng, dus even voorkruipen via een fietspad zal je niet in dank worden afgenomen. Achteraansluiten in de rij dus, in de zaligmakende wetenschap dat ook deze HD (net als de andere toermachines) het EITMS stationairtemperatuurmanagement heeft, dat bij geen gas de achterste cilinder uitschakelt zodat het blok (en de berijders) niet zo warm worden. Da’s natuurlijk een grap die bijzonder van pas komt in drukke omstandigheden, want reken maar dat de olie aan de kook gaat als je een tijdje stilstaat met zo’n loebas die z’n koeling uit de rijwind moet halen.
Om een lang verhaal kort te maken: de Road King Classic is een toermotor die eenvoudig is te veranderen in een cruiser. Mooi om te zien, maar voor dagelijks gebruik een beetje té. Tenzij je een heel echte liefhebber bent natuurlijk.