Test: Honda Gold Wing F6B C-ABS (2013)
Als je 'm zo de eerste keer ziet staan, lijkt de Honda Gold Wing F6B C-ABS weinig meer dan de welbekende toergigant GL1800 Gold Wing C-ABS, maar dan zonder hoge ruit en topkoffer. Hij lijkt dus eigenlijk alleen maar minder. Dat is-ie ook. Maar schijn bedriegt...
Zoals de Harley-Davidson Electra Glide de tweepersoonsversie lijkt van de Harley-Davidson Street Glide, zo is de Honda Gold Wing F6B C-ABS de eenpersoonsversie van de Honda GL1800 Gold Wing C-ABS. Dat is één manier om het te bekijken. F6B staat echter voor Flat Six Bagger, waarbij de Flat Six slaat op de uit de Gold Wing bekende zescilinder boxermotor, en Bagger (op z'n Engels bègger) op de stijl die voorschrijft dat (lood)zware customs lekker plat en glad mogen – moeten – zijn.
Daar is de F6B meteen al een buitenbeentje in de categorie baggers, want het basismateriaal – de GL1800 Gold Wing – is moeilijk te omschrijven als een custom. De GL1800 is het slagschip onder de toermotoren, de grootste zescilinder ter wereld in een standaard motorfiets. Andere baggers vinden we dus in de vorm van genoemde HD Street Glide, maar zeker ook de Kawasaki VN1700 Voyager Custom ABS en de onlangs geïntroduceerde Yamaha XV1900A CFD (Casual Full Dress); alle drie dikke V-Twins. Hoewel we de nog niet geteste Yamaha nog niet kunnen inschatten op bagger-gehalte, want hij heeft weliswaar een grote kuip en vette zijkoffers, maar mist waarschijnlijk wat de Honda, HD en Kawa wél hebben: een dashboard bomvol hifi, met listige aansluitingen voor mp3-spelers en iDingen!
Dát hebben ze bij de Honda dus wel laten zitten. Maar dat is dan ook zo'n beetje het enige. Niet alleen om de fiets zo minimalistisch mogelijk te maken, maar ook om zo veel mogelijk gewicht te besparen, is afgezien van het monteren van het geïntegreerde GPS-navigatiesysteem, de airbag, verlichte schakelaars, richtingaanwijzers die vanzelf uitgaan, cruise control, handvatverwarming, zadelverwarming, de achteruitversnelling, middenbok, elektronisch instelbare achtervering... En de F6B miste dus al de hoge ruit en de topkoffer. Een en ander resulteert in een besparing van 28 kilo – nu nog slechts 385 kg rijklaar – maar vooral: een lager zwaartepunt. En dat was bij de GL1800 door de platte boxermotor al lekker laag. Mochten argeloze lezertjes denken dat 385 kilo toch nog steeds best veel ijzer is... dat klopt. Had best nog wat minder mogen zijn, gezien de hoeveelheid handel die is weggelaten.
Maar als je bedenkt dat bijvoorbeeld de Kawa 382 kilo weegt en de HD altijd nog 355 kilo, en de Honda 167 Nm (net als Yamaha's VMAX!) in het vooronder heeft hangen en de tweecilinderconcurrenten daar alleen maar van kunnen dromen... dan snap je wel dat die verdomd weinig te vertellen hebben als het op een sprintje aankomt.
So much for competition.
Maar je kunt de F6B ook niet zomaar een gezaagde GL1800 noemen, want hij is wel meer dan dat. Van dat acceleratievermogen kun je nu namelijk eens wel gebruik maken zonder dat het raar aanvoelt door al dat overtollige gewicht dat je op de GL1800 altijd met je meezeult. En sturen gaat ook een heel stuk kwieker zonder die plasticwinkel bovenop. Daarnaast heb je op de F6B nog af en toe het gevoel dat je motorrijdt.
De buddy is groot en uiteindelijk goed op te zitten, hoewel de passagier het daar niet altijd mee eens zal zijn. De zitpositie is een beetje langgerekt, wat wil zeggen dat je je armen door de verre zit lang moet maken. Heel anders dus.
Het stuur is echter zoals bij de reguliere Gold Wing, aan de linkerkant helemaal volgepakt met knopjes. Behalve de koppeling zijn er ook de noodzakelijke knoppen voor claxon, knipperlicht en licht. Verder zitten er nog zes knopjes voor de radio. Het dashboard is ook nog steeds uitbundig: drie grote ronde instrumenten, de toerenteller, de snelheidsmeter en een combi voor brandstof en koelwater. Daaronder in een digidash de tijd, de kilometerteller en de trip A/B. Verder word dat digidash gebruikt om de diverse mogelijkheden van de ingebouwde disco weer te geven. Rechts aan het stuur is de instelbare remhendel, de startknop, de waarschuwingslichtenknop en de noodstopknop. Nog steeds naar tevredenheid.
Allemaal naar de Honda-winkel en massaal kopen? Slecht plan. Mogelijk zal de prijs van € 27.499 een bezwaar zijn, zeker als je bedenkt dat de Kawa vermoedelijk net zo veel lol en zeker meer elektronische geintjes bij zich draagt, en dat voor € 7.001 minder. Maar goed... wie gaat shoppen voor een nieuwe bagger, zal nooit naar de prijs vragen. Kopers van deze machines maakt het niet uit wat het kost. Net zo min of het ze kan schelen dat het praktisch nut ver, héél ver te zoeken is.
Ga je ermee door de file – je bent Stadsmotor.nl of niet – dan kom je tot de ontdekking dat Honda hier echt wel aan heeft gedacht, bijvoorbeeld door de knipper/alarmlichten hoog in de spiegels te monteren, én natuurlijk die stereo, die eventueel het geluid van een ambulance of Leopard-tank zou kunnen maken: 'Maak plaats in de file!' Maar de F6B blijft een kreng van bijna een meter breed, en alles wat zich niet het lazarus is geschrokken van het enorme formaat of de rotherrie uit de stereo, blijft lekker op z'n baantje hangen, en jij dus op de middenstreep. En zoals bij de test van de Kawasaki al aangestipt; niemand wordt blij als je dit ding op de stoep parkeert. Net zomin als je je motorbroeders achter je vrolijk maakt door de middenstreep te blokkeren. Bezint voor ge begint.
{jcomments on}