Test: Honda CBR125R (2013)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda CBR125R (2013) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Alle Honda tests |
Je kunt de Honda CBR125R van alle kanten besnuffelen, uit en te na testen en zelfs vergelijken met zijn stalgenoten en concurrenten van andere merken. Na afloop blijft die ene vraag: waarom?
Honda parkeert de CBR125R onder de noemer 'supersport'. Om dat te begrijpen, moet je eerst snappen dat de term supersport niet per definitie verwijst naar supervermogen, maar eerder naar superwegligging. Het kan ook niet anders bij motorfietsen die – zoals de CBR125R – zijn bedoeld voor houders van het A1-rijbewijs. Dat schrijft immers niet alleen een maximale cilinderinhoud voor van 125 cc, maar bovendien een maximaal vermogen van 11 kW/15 pk. En die haalt de CBR125R niet.
En zoals al geschreven in de test van de Yamaha YZF-R125 (2012): deze en de Aprilia RS4 125 halen die 11 kW/15 pk wél. 13 pk levert de Honda, en da's 2 pk te weinig om de jeugd – die maximaal wil – te kunnen aanspreken.
Het is een onbegrijpelijke keuze van Honda, want hadden ze die twee extra pk's er wel uitgeramd – en dat moet makkelijk kunnen – dan was de prijs een doorslaggevende factor geweest. Die ligt met € 3.599 dik onder de € 4.690 van Aprilia of de € 4.799 van Yamaha. Meer dan duizend euro, en dat is nogal wat voor 18-jarigen, die toch als enigen geïnteresseerd zullen zijn in 'A1-supersporters'.
De Honda is goedkoper, en ook minder geavanceerd. Honda levert twee kleppen voor de enkele cilinder, Aprilia en Yamaha vier kleppen. Aprilia heeft zelfs een aluminium frame in de aanbieding, Honda en Yamaha doen het met staal.
Vergeleken met een 125-cc'er uit eigen huis, de CBF125, is de CBR125R wel modern. De CBF heeft traditionele techniek – trommelrem achter, luchtkoeling, stereodemping achter – de CBR heeft een schijfrem achter, is watergekoeld, heeft monoshock achter. De CBF is dan ook weer stevig goedkoper dan de CBR: € 2.699.
De keuze voor de Honda CBR125R zal er derhalve altijd een zijn van budget. Wil je een supersporter en de volle 11 kW, kies je Aprilia of Yamaha. Wil je een supersporter en 'betaalbaar', kies je de Honda.
Hoe het ook zij, zo staan we dan voor de grote blauwe roldeur waardoor de kleine CBR net doorheen is geduwd is. De roldeur sluit. Waar de Honda-mannen ons in de zomer nog uitzwaaien, is er vandaag geen belangstelling. Het is gewoon te koud. Dus, zonder publiek vouwen we ons op de fiets (gaat prima) om de spiegels af te stellen (ook goed) en het blok tot leven te wekken. Een druk op het knopje en de Honda gromt (echt). Op weg naar huis en de warmte. We hebben net de CBF125 ingeleverd en het volgende valt op.
Het stuur is lager en smaller bij de CBR. De knieën zitten tijdens krappe manoeuvres op het parkeerterrein in de weg en de rugkromming is zeker more than the doctor ordered. Naar de eerste rotonde dan maar. Vanaf dat moment overtuigt de CBR met een rijwielgedeelte dat zich als strak en sportief doet kennen. Het blok klimt enthousiast in de toeren en de zes versnellingen, die zich allemaal licht en zonder bijgeluiden laten schakelen, zijn allemaal nodig om ergens in de buurt van de 100 km/u te komen. Helaas voor ons draait de snelweg tegen de windrichting in. Om vrachtwagens voor te blijven, schakelen we terug. Geen succes. Nog eentje naar beneden dan maar. Pas in de derde versnelling blijft de CBR125R op snelheid en valt niet verder terug. Bij precies 10.500 tpm rijden we 90 km/u en de vrachtwagens komen niet meer dichter bij. Dit is dan het verhaal van 196 cm bestuurder met +100 kg en tegen windkracht 5 à 6 tegen.
Het schept gelegenheid om de knopjes en hendels beter te bekijken. Links de koppeling, claxon, knipperlichten en de dim/grootlichtschakelaar. Rechts voorrem, gashendel en startknopje. De schakelaar voor seinlicht, voor de noodstop en de alarmlichten zijn ergens op weg naar de klant gesneuveld (bij de CBF trouwens ook).
Het instrumentarium bestaat uit een grote toerenteller en een digidash. Op deze worden de snelheid, benzinevoorraad, tijd, koelvloeistoftemperatuur, kilometerteller en dagkilometerteller aangegeven.
Het word tijd om de aandacht terug op de snelweg te brengen. Op de A10 Ring Amsterdam wordt het drukker en volgt de Honda makkelijk het verkeer. Vanaf de Kolenkit loopt het vast. Dit is het moment om de sterke kant van de Honda te verkennen. Netjes tuffen we tussen de rijen blikvoer door tot na de Coentunnel. Waar de grote jongens achter ons moeten jongleren om tussen de auto's door te kunnen, is er op de CBR altijd genoeg ruimte. Dit gedrag verschilt niet van de CBF125, alleen moet de CBR wat meer in de toeren klimmen.
Ter illustratie:
CBF125 = 128 kg en 11,2 Nm koppel bij 6.250 tpm en 11,3 Pk bij 8.000 tpm.
CBR125R = 137 kg en 10,4 Nm koppel bij 8.000 tpm en 13 Pk bij 10.000 tpm.
Op het 'vrije' testtraject blijft de strakke indruk van het rijwielgedeelte overeind. Op keitjes is het hobbelen, waarbij de zithouding oudere bestuurders niet helpt te ontspannen. Jongelingen zullen er minder problemen mee hebben. Maar is het asfalt strak, dan lach je je *** uit je broek met het aanremmen, het vederlichte insturen en uitaccelereren. Het is werken en zweten om deze opgevoerde schakelbrommer op snelheid te houden. Daarmee is de CBR125R precies wat de regering in gedachten had toen ze met de lachwekkende 11 kW-limiet kwamen. Je hebt absoluut geen power genoeg om wie dan ook los te rijden (op je 125 cc-vriendjes na), maar je leert wel sturen. En dat kan uitstekend van pas komen als je 20 bent en een upgrade kiest naar de enige twee supersporters in de volgende rijbewijscategorie, de Honda CBR250R met dubbele cilinderinhoud en dubbele pk's (26 dus), of de heer en meester in de lichte supersport, de nieuwe, 29 kW/39 pk sterke Kawasaki Ninja 300, waarmee je wel degelijk allerlei onheil kunt aanrichten.
Die mogen we vervolgens zien als opstap naar de 600-cc krachtpatsers: 100 pk en meer... Je maakt een betere kans die te overleven als je een paar jaar historie hebt op lichte supersporters.
Voor wie dus deze CBR125R: 18-jarige cheapo's met straatrace-ambities. Niks mis mee. Zo is het grootste gedeelte van de testers van Stadsmotor.nl ook begonnen. (Met dit verschil dat wij begonnen op goedkope motorfietsen waar wel iemand achter op kon.)
Deze motor is geschikt voor het A1-rijbewijs.