Test: Honda CRF250M (2013)
Je weet niet wat je hebt totdat je het moet missen. Geldt uiteraard ook voor motoren. En zo begint het mooie verhaal van de zo levenslustige Honda CRF250M met een rouwrandje.
Want wat hadden broeder X(XXXL) en ondergetekende (Michiel) het naar ons zin op die stormachtige, maar zonnige laatste zondagochtend van september 2013. Net terug van het Stadsmotor.nl megamaxi allroadspektakel hadden we de vier Honda's CB500X, NC700X DCT, VFR800X Crossrunner en VFR1200X Crosstourer ingeleverd bij de importeur, maar er ook weer eentje meegenomen. En niet zomaar eentje, maar de enige 'allroad' van Honda die we toch echt te klein achtten om mee te gaan naar de Eifel/Moezel.
Honda noemt de alhier besproken CRF250M een supermoto, en zijn broertje CRF250L met de grotere wielen – 19 en 21" versus 2 x 17" voor de 'M' – een allroad. Hebben ze strikt genomen ook gelijk in, maar als je de rest van je allroads (op de Crosstourer na) ook allemaal 17-inch wielen voor en achter geeft, mogen we de CRF250M ook een allroad noemen. En dat doen we dus ook.
CRF250M en CRF250L. Het onderstel is anders. Net als de prijs; de 'L' is € 500 goedkoper.
Dominator
Wat genoemde zondagochtendtrip zo genoeglijk maakte, was de aanwezigheid van de 1991 Honda NX250 van rijder X. De NX ging vroeger ook door het leven als 'Dominator', en dat was tevens de verzamelnaam van alle ééncilinder allroads van Honda, in de tijd dat het hele concept 'allroad' eigenlijk nog maar net bestond. En wat men toen onder een allroad verstond: een uit zijn krachten gegroeide enduro, met stroomlijn! In het geval van de NX250 meer een miniatuur stuurkuipje, maar toch. En niet te vergeten: (semi-)straatbanden!
Honda CRF250M en NX250.
En zo is het dus lollig om de 22 jaar oude NX250 naast de brandnieuwe CRF250M te zetten, om in een direct vergelijk onder exact dezelfde omstandigheden, met twee bestuurders die elkaar gerust kennen, eens te zien wat dik twintig jaar ontwikkeling vermag. En dan heb je mazzel als NX dat je nog maar kort op nieuwe banden staat, want anders was het een onbegonnen gevecht geworden tegen de CRF. Een gevecht dat grappig genoeg niet eens aankomt op kracht. Zou je zeggen dat de CRF sneller is dan de NX, dat is dus niet zo. Oorspronkelijk had de NX zelfs 25 pk, tegen 23 pk voor de CRF. Die 25 paardjes zijn in die twee decennia niet allemaal in de NX-stal blijven wonen, maar het is ook niet zo dat (zwaardere!) CRF wegrijdt bij zijn voorvader. Vermoedelijk zal de CRF wel een stuk zuiniger zijn, met brandstofinjectie tegen de carburateur van de NX.
Qua wegligging ontloopt het elkaar ook niet veel. De vering van de NX heeft last van de ouderdom, maar ook weer niet zo veel dat de CRF op dit gebied veel voordeel kan pakken op het o zo belabberde wegdek langs de IJsselmeerdijk en de Schardam tussen Edam en Hoorn. Licht zijn de kleine Honda's allebei, en dus op een stuiver te keren.
Wat remmen betreft is de NX geen partij met zijn trommel achter en prehistorische schijf voor. De CRF heeft een reminstallatie die perfect voldoet, de NX... niet. Daar dus wel winst voor de nieuwe eeuw.
Maar verder wint de NX gewoon. Het is niet dat de toerenteller van deze mintgroene bejaarde nog werkt, maar hij zit er tenminste op, en dat kunnen we van de CRF niet zeggen. De hele CRF blinkt hoe dan ook uit in eenvoud. In de digidash de snelheid, de klok, de brandstofvoorraad en de totaalkilometers. Altijd handig als je 'm ooit nog moet verkopen. Of als-ie gejat wordt, voor de verzekering.
Het old-skool analoge dashboard van de NX versus de supersimpele digidash van de CRF.
Politie
Wat we verder over de CRF te melden hebben, wordt het best verwoord door de agent die de aangifte van diefstal van de NX (gisteren, 9 januari 2014) opneemt. "Kleine motoren zijn de laatste tijd erg populair bij het dievengilde," weet deze diender te melden.
Een NX uit '91? Dieven uit het Oostblok?
Dat mag hij natuurlijk niet zeggen, maar hij geeft aan dat hij wel degelijk in die richting denkt. Wat de kwaliteit van zowel de NX als dus de CRF keihard aantoont, want die Oostblokkers weten wel welk spul ze in het thuisland goed kunnen verkopen als alternatief voor de aloude ezel/MZ; lichte motoren met grote stouwcapaciteit, geschikt voor waardeloos tot geen wegdek, en onverwoestbaar.
Want ja, die Oostblokkers zijn mensen van de praktijk. Een gebruiksvoorwerp moet praktisch nut hebben. En met een CBRZXRGSXRR1000RR ga je niet over een bospad lopen hobbelen met een mand met kippen achterop.
Dat was nu net de reden dat wij van Stadsmotor.nl die NX ook zo charmant vonden. Kost geen drol en kan alles, zo lang je niet te ver van huis gaat, want dan vallen de stroomlijn, het vermogen en het zadel toch tegen.
We vrezen dat de NX bezig is aan zijn langste reis sinds zijn tocht van Japan naar Nederland in 1991, en vermoedelijk in een container, maar als iemand hem nog mocht zien, laat het even weten op Facebook (meteen even liken voor updates)? Dan mag je mee als we 'm gaan terughalen. Zonder politie. Met honkbalknuppels.
Gezocht: Honda XN250 uit 1991. Kenteken ML-79-FS. Voorzien van Givi-topkoffer.
Geschikt voor het A2-rijbewijs.
{jcomments on}