Test: Honda CB1000R C-ABS (2014)

Inhoudsopgave
Test: Honda CB1000R C-ABS (2014)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Honda tests

mc cb1000r 004 2012 dwnMet het motorblok uit de alom gerespecteerde supersporter CBR1000RR Fireblade zou je de streetfighter CB1000R van helse capaciteiten verdenken. Als je niet beter wist, want meneer Honda heeft zo zijn eigen gedachten over motoren die niet bedoeld zijn voor raketsnelheden...

Even cijfers. Dat moet.
Pakken we de concurrerende BMW S 1000 R erbij, dan zien we dat deze is afgeleid van de supersporter BMW S 1000 RR en van de oorspronkelijke 193 pk in dat RR-blok 163 pk overhoudt, waarbij het koppel gehandhaafd blijft op 112 Nm. Met een gewichtstoename van slechts 5 kilo: 202 om 207 kilo.
Kijken we naar de Honda CBR1000RR Fireblade, dan zien we 182 pk en 114 Nm, waarvan de alhier besproken Honda CB1000R uiteindelijk 125 pk en 99 Nm overhoudt. Terwijl het gewicht steeg van 211 naar 222 kilo!
De (kale) BMW S 1000 R is duurder dan de Honda CB1000R (€ 14.700 versus € 13.399), maar ook weer niet zo veel duurder dat dat een probleem moet zijn voor de man (M/V) die alles wil.

22849 2014 CB1000RBMW S 1000 R 05
Honda CB1000R (links) en BMW S 1000 R.

Ben je zo naïef om op uiterlijkheden te letten, dan zal het opvallen dat de Honda tamelijk agressief gestyled is, met veel bliksemschichtachtige racestrepen, onnodige letters (XX), een Transformers-koplamp, raar gebogen uitlaatbochten en een mooie, maar alleen cosmetisch interessante enkelzijdige wielophanging, waarbij genoemde BMW gewoon beschaafd is vormgeven.

Honda CB1000R 2Honda CB1000R 1

Zo heet de Honda... Dus wat doet die XXextreme erbij? Terwijl het helemaal geen extreme fiets is?!

Motoren zijn net vrouwen: als je er kleurtjes op moet smeren om ze mooi te maken, zijn ze niet mooi van zichzelf. Motorrijders weten dat beter dan wie dan ook, want er zijn maar weinig motorrijdende vrouwen die hun make-up onder de helm in orde kunnen houden.

Dat gezegd hebbende: terug naar de CB1000R, want Stadsmotor.nl let niet op uiterlijk, tenzij het echt de spuigaten uitloopt. En dat is inmiddels genoteerd. Mochten er lezers zijn die zich desondanks nog afvragen wat Honda heeft bezield om de CB1000R dit carnavaleske voorkomen mee te geven: er bestond al een versie voor weldenkende mensen, en die heet de CBF1000F...

22850 2014 CB1000RHonda CBF1000F rechts grijs met koffers
Honda CB1000R (links) en Honda CBF1000F.

Hoe rijdt het ding?

Vooropgesteld dat erop zitten de beste methode is om er niet naar te hoeven kijken (het digitale dashboardje is wel oogstrelend): fantastisch!
Weldenkende mensen hebben inmiddels de test van de CBF1000F gelezen en opgemerkt dat ook deze het motorblok van de Fireblade in het vooronder heeft. Maar dan met nog minder pk's (107) en Nm's (96) en nog meer kilo's (245). En dat ding gaat al als de brandweer, wat alles te maken heeft met de afstelling van het blok die perfect bij die (!) fiets past. Met de CB1000R is het niet anders. Maar zeer in tegenstelling tot conculega's uit de stal van bijvoorbeeld BMW en KTM laat de Honda zich rijden als een kinderfiets. Nooit zou je denken dat het blok van de Fireblade is, zo fluweelzacht als deze CB zijn pk's op het asfalt uitrolt. En nooit zou je denken met een 1000 cc'er onderweg te zijn, zo onvoorstelbaar licht en gemakkelijk als deze CB zich laat sturen. De CB1000R is in alle opzichten een Honda. Het dagelijks gebruiksgemak staat voorop, en wie wil vlammen, heeft die mogelijkheid volop.

Over de KTM 1290 Super Duke R schreven we: "Liever zitten we op een motor die 'thuis' is bij gangbare snelheden en eventueel ook sneller kan, dan dat we op een motor zitten die thuis is op hoge snelheid en eventueel ook langzamer kan." Welnu: met de eerste bedoelden we dus de Honda CB1000R.
Nu niet denken dat de CB op een circuit de Super Duke zal kunnen bijhouden, maar bedenk: er gaan dagen voorbij dat we niet op een circuit rijden. Meestal zo'n 365 dagen in het jaar, om precies te zijn. En als je dan toch eens gas wilt geven... je komt niets te kort. Het rijden maak je zo spannend als je zelf wilt, de CB zal het nooit voor je doen.

Er valt niet zo veel te vertellen over de CB1000R. Geen van de testrijders kwam tijdens het Stadsmotor.nl Mega-Maxi-Naked-spektakel 2014 met ook maar één opmerking óf punt van kritiek, of het zou achteropzitmeisje Linda moeten zijn die de stepjes iets te hoog vindt. We hebben een zitpositie en ergonomie uit het boekje, volledig instelbare vering, remmen met vanzelfsprekend gecombineerd abs, een motorblok dat altijd trekkracht levert... De CB1000R zal de Apocalyps overleven. Er is – als je een getemde 1000-cc Honda wilt – maar één reden om de CB1000R niet te kopen: de CBF1000F. Deze ziet er niet uit als een enorme lollie op wielen, heeft een verstelbaar windscherm, kan koffers aanhaken en kost € 11.999, veertienhonderd euro minder.
Het laat zich raden dat de saaimansen bij Stadsmotor.nl voor de F gaan...



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda CB1000R C-ABS (2014)

Disclaimer - Privacy Policy