Test: Triumph Thunderbird Commander (2014)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Triumph Thunderbird Commander (2014) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Triumph tests |
Na de Triumph Thunderbird (2010), de inmiddels uit productie genomen Thunderbird Big Bore (2011) en de daarop volgende Thunderbird Storm (2011) is de Triumph Thunderbird Commander een enigma. Want deze maxi-cruiser is bepaald niet wat de fabrikant zegt dat ie is...
De folder van Triumph beweert dat de Thunderbird Commander de ultieme stadsmotor is, de website meldt: "Net als alle Triumphs is hij ook nog eens praktisch en uitstekend geschikt als motorfiets voor het woon-werkverkeer. Een lange, lage motorfiets, vol met chroom en een vette achterband."
Het zou zo maar kunnen dat Triumph gelijk heeft, maar dan wel in een parallel universum zonder ander verkeer of regen, of zeker in een andere maatschappij dan de Nederlandse. Lang en laag is namelijk precies wat je niet wilt hebben in woon-werk- of stadsverkeer, want kort en hoog geeft meer wendbaarheid en overzicht. En chroom (poetsen) is al helemáál overbodig, om van een vette achterband (glijden in de regen) maar te zwijgen.
Voorts is de prijs van de Thunderbird Commander – € 19.190 – iets waar je niet op zit te wachten als je op zoek bent naar een goedkoop (!) brommertje voor kruip-door-sluip-door. Temeer daar deze prijs nogal uit de pas loopt bij de evenmin goedkope standaard Thunderbird (€ 16.590) en Thunderbird Storm (€ 18.290). Zou de prijs van de Thunderbird Commander ten opzichte van de prijs van de gewone Thunderbird nog toe te schrijven kunnen zijn aan het grotere blok van de Commander – 1.699 cc vs. 1.597 cc – de Storm heeft hetzelfde (big bore-)blok, is nota bene sterker, bij lagere toerentallen, en heeft een 19-inch voorwiel in plaats van een 17-inch voorwiel. En we weten: hoe groter het voorwiel, hoe groter het gemak waarmee slecht wegdek wordt overwonnen. En dan mist de Storm – verkrijgbaar in twee kleuren zwart – nog al dat chroom, wat het schoonmaken na een baggertocht heel wat eenvoudiger maakt.
Om een lang verhaal kort te maken: op papier is de Storm in alle facetten beter dan de Commander, voor negenhonderd euro minder. Hm...
De Thunderbird Commander (links) en Thunderbird Storm. (Het grote voorwiel is stiekem ook mooier.)
"En bedankt, Stadsmotor.nl, we zullen jullie nog eens een fiets meegeven..." klinkt het nu bij de importeur in Alkmaar. En we horen Triumph-fans wereldwijd – die uiteraard allemaal meer verstand hebben van motoren dan wij – de hele website, al ons eerdere werk en de hele families tot vier generaties terug en vijf generaties in de toekomst afbranden. Dat gebeurt namelijk altijd als je iets schrijft wat niemand wil lezen. Jammer dan, de waarheid is soms hard.
Met alle respect, lieve vrienden van Triumph, probeer dan ook geen knollen voor citroenen te verkopen.
Wat is het wel?
De Triumph Thunderbird Commander is een cruiser. En wat voor één!
Mooi gedetailleerd, prima afgewerkt met een opgeruimde verschijning. Wat dat is? Bijna geen schroef of boutje te zien. Mooi gespoten spatborden, rustige uitstraling. Dit is af. Zonder dat je nog heel wat onderdelen moet hebben om het mooi te maken. Het is altijd mogelijk om de motor te personaliseren. Dat dan weer wel. Maar de motor zoals hij bij ons staat geparkeerd, is af, met zijn leren zadeltassen (met 12V-aansluiting!) en grote windscherm, hoewel het zitje voor de duopassagier er best op had mogen blijven. Aan dat bagagerekje wat er nu op zit, heb je ook niet veel.
Het zitten is op z'n cruisers, lichtjes onderuitgezakt op het stuitje. Niet helemaal zoals we het echt zouden willen, maar zeker niet slecht en zelfs comfortabel, ook op de lange afstand. De bediening en de knopjes zitten goed, de digidash is nostalgisch in de tank geïntegreerd, maar je moet te veel naar beneden kijken als je iets cijfermatigs wilt weten, als bijvoorbeeld je snelheid, en kan gedurende die tijd dus niet op de weg letten. En dat is simpelweg niet goed, want onveilig. De spiegels uit het accessoirepakhuis van Triumph zijn daarentegen weer helemaal voor elkaar. Breed en simpel van vorm, maar niet goedkoop. Het stuur is dik en wat hoog, voor onze XXXL-brigade goed.
De dubbele koplamp biedt bij de nachtelijke rit voldoende licht en met grootlicht op kom je veilig door de polder. Over het vermogen valt niets te mopperen. Ruim voldoende voor de taak. De versnellingsbak (hak-teen) schakelt klikkend zonder extra belevingsgeluiden en ook de uitlaat is zodanig afgesteld dat er wel wat roffelt, maar niets lawaait. Altijd fijn als je wilt voorkomen dat boze boeren hooivorken naar je gaan gooien. En dat wil je, of moet je willen. De remmen met abs zijn goed (voor een apparaat van afgetankt bijna 350 kilo), en zodanig dat de Cruiser-berijder niet uit zijn beleving wordt gerukt door een te felle reactie. Ook de demping is prima, als je niet te snel over het hobbeltjescircuit wilt gaan, maar dan zit je al boven de limiet. Wegligging is ook aanwezig, al zit je met de floorboards snel aan de grond.
Tellen we een en ander bij elkaar op, dan kunnen we niet anders concluderen dan dat de Triumph Thunderbird Commander precies dat is wat ie lijkt te zijn, namelijk een mooie, grote cruiser. Waar je buiten cruisen helemaal geen plannen voor moet maken. Met nog een aardigheidje in de vorm van de optionele voorruit. Tot op 30 seconden voordat je op reis gaat kun je nog beslissen, of je met of zonder wilt. Even de vergrendeling door de weerstand trekken, het scherm naar boven halen en opbergen. Dan is het een kale Commander. En dat past dan weer bij de berijder die we in gedachten hebben.
Er is helemaal niets mis met de Commander. Maar van alle motoren die Triumph levert, is hij – de nog grotere Rocket III uitgezonderd – met al z'n gewicht, chroom en waanzinnig grote tweecilinder het minst geschikt als stadsmotor. En dat is misschien iets om rekening mee te houden als je vanaf € 19.190 te besteden hebt...