Test: Yamaha MT-03 (2016)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha MT-03 (2016) |
Technische gegevens |
Fotogalerij |
Video |
Alle tests Yamaha |
Goed, de laatste versie van de Yamaha MT-03 is dus een Yamaha YZF-R3, maar dan zonder het uiterlijk van een supersporter. Maar goed ook, want de 'R3' maakt de kwalificatie supersport zeker niet waar, en de MT-03 hoeft dat niet.
Wie riep daar 'laatste versie van de Yamaha MT-03'? Wij dus, en niet zonder reden, want er was al eerder een Yamaha MT-03, en die hebben we er dan ook even bijgepakt vanuit de kennissenkring, om fysiek vast te stellen wat we al van verre zagen aankomen; die twee hebben buiten de naam niets met elkaar te maken.
De oude MT-03 (links) en de nieuwe (rechts dus, voor zwart-wit kijkers).
Was de vorige versie een zeer opgewekte ééncilinder met 660 cc inhoud (zie de test), de nieuwe is een tamme tweecilinder van 321 cc, met geen ander doel in de markt gezet dan A2-rijbewijsbezitters iets nieuws te kunnen bieden. Dat was niet nodig geweest, want de oude MT-03 die wij er even bij hebben gehaald, heeft ook 35 kW en is ook in het bezit van een A2'er. Die ons na de vergelijkende rit verzekert zeer zeker geen afscheid te willen nemen van haar MT-03. Wat ook wel logisch is, want de jongedame in kwestie is sierlijk als een zwaan en rank als een gazelle, maar Hollands lang en daarmee simpelweg te lang voor 'de nieuwe'.
Karin op de nieuwe MT-03.
Vonden wij de Yamaha YZF-R3 – (rij)technisch identiek aan de nieuwe MT-03 – een slecht bedachte marketinggrap, daar denken we bij de nieuwe MT toch anders over, om de simpele reden dat deze niet de pretentie heeft een supersporter te zijn. Nee, de MT is een doodgewone, tamme naked bike c.q. roadster voor het A2-rijbewijs, met geen enkele bedoeling iets anders te zijn dan dat. En daar hebben we geen moeite mee, want ook A2'ers rijden niet graag voor joker en dat doe je op een R3 wel en op een MT niet.
De YZF-R3 en de technisch identieke MT-03.
Yamaha presenteert de MT weliswaar als über-hipperdepip met nietszeggende kreten als ´The Dark Side of Japan´, maar als het in Japan donker is, is het hier in Nederland licht, dus misschien is er toch over nagedacht. Waar zeker over is nagedacht, is het accessoirepakket, want de reeks tassen en koffers die op de MT passen is groot! Zijtassen (14-21 liter per tas), een tas voor op de duoplek (24-36 liter), een topkoffer (39 liter), tanktassen in de smaken Sport (5-9 liter), City (11-15 liter) en Tour (16-22 liter)... En zo wordt de MT-03 zowaar een pakezeltje met 139 liter laadvolume, en dus een prima motortje voor het dagelijks verkeer in en om stedelijk gebied!
Kijk, daar worden we weer wel vrolijk van. Want: liever je verantwoorden voor een pakezeltje waarmee je ook relaxritjes kunt doen, dan voor een nepsporter waarmee je in elk geval niet kunt doen wat het uiterlijk belooft.
De concurrentie: Kawasaki Z300 en KTM 390 Duke.
Qua prijs... Het ding kost anno 2017 € 6399 en dat is redelijk toegankelijk, hoewel niet zo toegankelijk als de vergelijkbare, maar nu € 5899 kostende Kawasaki Z300. Zou Yamaha nog kunnen betogen dat de MT-03 sterker is dan de Z300 (wat klopt), de Z300 wordt in de (jonge) doelgroep wel zeker beschouwd als sexier (omdat alle Z's tegenwoordig worden beschouwd als sexy, al weet niemand waarom). En dan worden beide Japanners qua stoerheidsfactor nog weggehoond door de veel agressievere (maar erg compacte) ééncilinder KTM 390 Duke, die maar 51 euro (!) duurder is dan de Yamaha.
We hebben medelijden met degene die moet kiezen tussen deze drie. De XXXL-brigade van Stadsmotor.nl wil ze in elk geval geen van drieën en zou altijd gaan voor een tweedehands MT-03 (oude model).
nb. Deze motor is geschikt voor het A2-rijbewijs.