Intermot 2014: Suzuki
Vijf nieuwe modellen en één opgefriste bij Suzuki! En je zal het niet geloven, maar vier ervan voegen nota bene iets toe aan de wereld. Welke? Lees verder.
Zinloos uiteraard is de supersporter GSX-R1000. Hij was veel te snel voor de openbare weg, is veel te snel, en zal in de toekomst veel te snel zijn. Wie er desondanks graag mee wil rijden: leef je uit.
Zinvoller is de GSX-S1000, een naked bike op basis van het GSX-R1000-blok van 2005-2008. Dit blok is netjes terug getuned naar onbekende waarden, maar het zal vast voldoende (lees: te veel) zijn voor een motor zonder plastic om de berijder uit de wind te houden. Wel aardig is de aanwezigheid van abs en tractiecontrole om het geweld in goede banen te leiden.
Zinvol is de aangeklede tweelingbroeder GSX-S1000F, want die heeft wel een stroomlijn en een zit die een stuk comfortabeler zal zijn dan die van de GSX-R1000 en zal mogelijk een nuttige machine blijken, vooral als er eens een passagier zonder SM-neigingen mee moet.
In dezefde categorie – semi-aangeklede naked – bevindt zich de opgefriste Bandit 1250S. Het vette motorblok (en de rest van de fiets) stamt uit de tijd van de sauriërs, maar het geheel valt in de categorie big bike en dat betekent een lekker vet koppel voor ongelimiteerd sleuren en scheuren. Voor vermoedelijk relatief weinig geld, want de vorige Bandit 1250 zal dik onder de tien mille,
Van geheel andere orde is de V-Strom 650XT, een gepimpte versie (lijkt meer op de V-Strom 1000 en heeft spaakwielen) van de lichte maar grote allroad V-Strom 650. De V-Strom 650 is erg oké voor woon-werk en niet al te ambitieus reizen, en dat zal met de XT (DIE LETTERS HOREN BIJ YAMAHA!) niet anders zijn (mouse-over de foto voor koffers en accessoires).
Tot slot is er de Suzuki Address. Dat is een licht motorscootertje voor het A1-rijbewijs (110 cc) dat in en rond de stad een verbruik moet halen van ongeveer 1 op 50. Waarmee hij naar schatting tien keer zo zuinig zal zijn als een GSX-R1000 op volle toeren...
{jcomments on}