Test: KTM 1050 Adventure (2015)
Inhoudsopgave |
---|
Test: KTM 1050 Adventure (2015) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Andere KTM tests |
De geboorte van de KTM 1190 Adventure had als doel de dood van de BMW R 1200 GS. Die strijd is gaande. De geboorte van de KTM 1190 Adventure betekende echter ook de pensionering van de KTM 990 Adventure. En die heeft nu een opvolger in de vorm van de KTM 1050 Adventure. Stadsmotor.nl ging een blokkie om met deze 'kleine' dikke allroad.
Het is een diepe tragedie in het leven van ondergetekende dat hij nooit op de KTM 950 Adventure (2003-2005, carburateurs) of KTM 990 Adventure (2006-2013, injectie) mocht rijden. Als liefhebber van grote allroads hadden deze twee fietsen absoluut op de lijst moeten staan, maar het kwam er nooit van. Waar het wel van kwam: de 1190 Adventure, 1190 Adventure R en 1290 Super Adventure. Waarbij het oordeel elke keer was dat het allemaal fantastisch rijdt en naar onze bescheiden mening in het marktsegment niet te kloppen is, maar het mag gerust een tandje minder, want niet iedereen zit te wachten op kanonnen van dat formaat.
Wat was er mis met 950 Adventure? De carburateurs dus: ingehaald door de tijd. Maar wat was er mis met de 990 Adventure? We weten het dus niet, maar op papier kwam het ding met 105 pk en 100 Nm toch niet echt tekort. Hoewel... hij kwam op een gegeven moment tekort ten opzichte van de gevreesde BMW R 1200 GS, die aan de haal ging met alle verkoopcijfers wereldwijd en met de introductie van waterkoeling in 2013 ineens op 125 pk en 125 Nm ging zitten en daarmee de KTM 990 Adventure vette billenkoek gaf. Maar daar ging KTM dus in datzelfde jaar knalhard overheen met de 1190 (R) Adventure met 150 pk. En dat was eigenlijk een beetje het moment dat Stadsmotor.nl afhaakte, want een allroad hoeft niet zo achterlijk veel pk's te hebben om toch heel bruikbaar te zijn.
2013: de overgang van de KTM 990 Adventure naar de 1190 Adventure.
Dus vroegen we ons af of het ook wat minder kon voor ons soort 'beschaafde rijders', en KTM verhoorde de gebeden redelijk snel door de 1050 Adventure te introduceren. Die is met een prijs van € 14.690 niet alleen heel wat vriendelijker voor de portemonnee dan de 1190 Adventure à € 17.835, maar zit met zijn paardenkrachten en Newtonmeters op 95 resp. 107 en dat is ook weer lekker in de buurt van de oude 990, waar toch aardig wat mensen dik tevreden mee waren.
We zullen de geachte lezer de hele lijst met onderdelen besparen waarop KTM heeft bezuinigd om deze 'budget-Adventure' te maken, maar reken maar uit dat de onderdelenlijst van de 1190 peperduur was om het geweld van die machine te kunnen beteugelen. Aldus heeft de 1050 goedkopere, niet-instelbare en niet-elektronische WP-vering, goedkopere banden en gietwielen in plaats van spaakwielen, minder geheimzinnige elektronica en gadgets, maar wel nog steeds instelbare tractiecontrole, Bosch-abs op de Brembo's (maar geen bochten-abs) en een slipper clutch. En het blok (met kleinere boring en slag) is zodanig afgesteld dat het zich gedraagt als een 1190, tot de zesduizend toeren, en dan is het feest voorbij, waarbij de 1190 dan eigenlijk pas echt begint te rammen. Dat is echter geen reden om zacht snikkend mama op te zoeken, want tot die zesduizend toeren knal je mee met de 1190 en dat is nog altijd onehelluvalot sneller dan menig supersport-fan zou verwachten en zeker sneller dan een supersportrijder voor elkaar krijgt als het wegdek uitdagend wordt. Dat is dan weer een verdienste van de grote wielen: 17 inch achter en 19 inch voor. En hoe zich dat verhoudt tot het andere allroad-speelgoed dat Stadsmotor.nl mee heeft als we een rondje Moezel doen – de BMW F 800 GS (85 pk) en de Triumph Tiger 800 XCx (95 pk), toch ook geen pisbakken... Het pak blijft bij elkaar, maar met hangen en wurgen, want de kleine KTM – ook bedoeld om de opkomende 800 cc-klasse het hoofd te bieden – huppelt als een jong veulen achter zijn grote papa 1190 en dikke oom 1290 aan en de mannen op de BMW en de Triumph mogen alle zeilen bijzetten.
De 'kleine' KTM 1050 Adventure en de heel dikke KTM 1290 Super Adventure.
De 1050 is minder luxe en ieler dan de 1190 en 1290, maar die zijn ook wel erg groot en in het geval van de 1290 zelfs massief! Dus het is helemaal niet zo'n ramp dat de 1050 niet zo'n kasteel is, temeer daar hij (door zijn maximaal vermogen van 70 kW) geschikt gemaakt kan worden voor het A2-rijbewijs. Nu zijn er wel meer dikke fietsen gereed te maken voor het A2-rijbewijs tot maximaal 35 kW, maar zo groot als de 1050 zijn er maar weinig. Een aanradertje dus voor knapen en meiden bij wie de teller niet op 1.75 meter is blijven staan. Ze hoeven daarbij overigens niet bang te zijn dat de 1050 niet te behappen is, want het ding rijdt vanzelf. Je stapt op en wilt nooit meer afstappen. Hij is misschien niet zo snel als de 1190, maar ook niet zo intimiderend. De 1050 moet een brug slaan tussen de lichtere KTM's en de zware jongens, en moet de handschoen opnemen tegen de ook erg goede 800 cc'ers. Dat gaat prima. Willen we er woon-werk mee rijden? Absoluut! Hoger of breder ruitje erop, topkoffertje voor de boterhammen en lekker hoog door de polder zweven.
De BMW F 800 GS kost anno 2016 € 12.976, en dat is wel wat minder dan € 14.690 voor de KTM 1050.