Motor van het Jaar 2011

Motor van het Jaar... Wie erop googlet vindt zo goed als niets, terwijl het vroeger toch altijd een populaire verkiezing was. De BMW K 1600 werd door de lezers van Motoplus voor 2011 in april al uitverkoren. Een beetje raar, er vanuit gaande dat het jaar nog maar amper was begonnen. De Europese motor van het Jaar 2010 was de Honda VFR1200F. Ook allerminst een beroerde machine, maar waar gaat de verkiezing nou eigenlijk om?

Beter kunnen we kijken naar de IBOTY erelijst van de afgelopen. IBOTY staat voor International Bike Of The Year en dat is een verkiezing georganiseerd door Australian Motorcycle News (Australië), MotorWereld (België), PS Magazin (Duitsland), Moto Magazine (Griekenland), Moto Motor Magazine (Israël), Autocar India (India), Superwheels (Italië), Auto Door (Japan), KicXstart (Nederland), Bike (Scandinavië), MotoSI (Slovenië), La Moto (Spanje), Bike (UK), Cycle World (USA).

'10 – '11 BMW S 1000 RR
'09 – '10 Aprilia RSV4 Factory
'08 – '09 Honda CBR1000RR Fireblade
'07 – '08 Ducati 1098
'06 – '07 Triumph Daytona 675
'05 – '06 Suzuki GSX-R1000
'04 – '05 BMW R 1200 GS
'03 – '04 Suzuki GSX-R1000
'02 – '03 Yamaha R1
'01 – '02 Suzuki GSX-R1000
'00 – '01 Suzuki GSX-R 750
'99 – '00 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa
'98 – '99 Yamaha R1
'97 – '98 Suzuki TL1000S
'96 – '97 Suzuki GSX-R750
'95 – '96 Kawasaki ZX-6R
'94 – '95 Ducati 916
'93 – '94 BMW R 1100 RS
'91 – '92 Honda CBR600F
'90 – '91 Kawasaki ZZ-R 1100
'89 – '90 Yamaha FZR1000 Exup
'88 – '89 Honda RC 30
'87 – '88 Yamaha FZR1000 Genesis
'86 – '87 Honda VFR750F
'85 – '86 Yamaha FZ750

Het zal motorrijders die al een tijdje meedraaien opvallen dat het hier voornamelijk kruisraketten betreft, motorfietsen die in handen van minder begaafde coureurs niets minder dan dodelijk zijn. Bijna alle genoemde tweewielers zijn door ondergetekende vroeger of later bestegen, en wees ervan verzekerd dat er maar vijf exemplaren tussen zitten waar je in het dagelijks leven plezier aan zou kunnen beleven, vooropgesteld dat je geen doodwens hebt: de Yamaha FZ750, de Honda's VFR750F en CBR600F, en de BMW's R 1100 RS en R 1200 GS.
Onder 'Motor van het Jaar' wordt door de jury verstaan: de technisch meest perfecte motor. En ja, dan kom je vaak op een sportmotor uit. Maar onder 'Motor van het Jaar' schaar ik motoren waar je het hele jaar wat aan hebt. En dan kom je nooit op een sportmotor uit.
Vandaar dus nu het lijstje Motoren van het Jaar 2011 (dus dit jaar geïntroduceerd of herzien) van Stadsmotor.nl, onderverdeeld in verschillende categorieën omdat je nu eenmaal geen appels met peren kunt vergelijken. Uiteraard beoordeeld op praktisch nut!

Geschikt voor stad/file
Motor/scooter t/m 125 cc: Honda PCX125
Mooie scooter, mooie techniek (start/stopsysteem), superzuinig, gecombineerd remsysteem, topsnelheid acceptabel.

Motor/scooter t/m 300 cc: Kymco GT 300i
De sterkste in zijn klasse, makkelijk te pakken, voor een prijs waar de concurrentie niet tegenop kan.

Maxiscooter (> 300 cc): Yamaha TMAX Tech Max abs
Stuurt gewoon het beste, mooi in de Tech Max-uitvoering, standaars abs.

Allroad licht: Suzuki V-Strom 650A
Helemaal herzien, super wendbaar en super handelbaar.

Allroad middelzwaar: Triumph Tiger 800 XC
Stadsmotor.nl-favoriet van 2011. Geweldig allround.

Allroad zwaar: BMW R 1200 GS
De beste motor ter wereld. Vanwege het formaat en gewicht helaas niet geschikt voor iedereen en ook niet een ding dat je 'even' pakt.

Sporttoer: Yamaha Fazer8
No-nonsense, geen pretenties, wel een berenfijn apparaat voor alledaags vervoer.

Classic: Kawasaki W800
Perfect gestyled, leuke motor.

Ongeschikt voor stad/file wegens te groot/te hyper
Toer: BMW K 1600 GT(L)
Nog niet gereden (pekel), maar zonder twijfel de beste van 2011 (want ook de enige nieuwe toermotor).

Streetfighter: Triumph Speed Triple
Volstrekt asociaal ding, maar dat mag bij een streetfighter.

Supersport: Suzuki GSX-R750
Stelt voor een superbike niet teleur bij gewoon gebruik.

Je zult ze allemaal moeten rijden, het was een straf...

Michiel Heemskerk
31 december 2011

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy