Test: Honda CB650F ABS (2014)

22696 CB650FDat Honda uniek is, is genoegzaam bekend. Welk ander merk is tenslotte in staat om motoren te maken die zo goed zijn, dat een opvolger minder goed is..? Honda deed het al met de Pan European (ST1300 versus ST1100), en doet het nu met de CB650F, die minder voldoening schenkt dan de voorganger CB600F.

Eén ding moeten we Honda nageven: de geheel nieuwe CB650F ABS kost (anno 2015) € 7.999, en dat is precies de prijs van de voorganger CB600F Hornet zónder abs in 2011. Je zou dus bijna denken dat je meer waar krijgt voor je geld. En in zekere zin is dat ook zo, want je krijgt niet alleen abs 'gratis', maar ook meer cc's; 50 cc, toch een brommer.

Maar!

Waar de CB600F 102 pk bij 12.000 tpm noteerde, levert de CB650F slechts 86,4 pk bij 11.000 tpm. En waar de 600 63,5 Nm bij 10.500 tpm noteerde, levert de 650 63 Nm bij 8.000 tpm. Het zal duidelijk zijn dat Honda met de 'kleine' CB (er is ook nog een CB1000R) een andere weg in is geslagen. Niet meer het vinnige gedrag van de 600, maar een stuk gezapiger.

conf xl cb650f hrc 2014 005Honda Hornet 3
Links de CB650F, rechts de CB600F Hornet.


En zo kan het gebeuren dat een van de chauffeurs van de 650 – met de 600 Hornet nog goed in het achterhoofd – tijdens het Stadsmotor.nl Mega-Maxi-Naked-spektakel 2014 vol vertrouwen de achtervolging inzet op een reeks andere nakeds. Om meteen het Suzuki GSX-R600 gevoel te krijgen. Deze GSX-R namelijk heeft een Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS), die (voor gebruik onder natte omstandigheden) het vermogen drukt van 128 naar zo'n 80 pk. Gaat die Suzuki er met de 128 pk logischerwijs enthousiast vandoor, met slechts 80 pk ineens ga je echt tussen je benen kijken of het motorblok misschien gejat is. Zo dramatisch is het verschil tussen de CB600F en de CB650F niet, maar je wordt er terdege aan herinnerd dat je niet op een supersporter zit. Het is trossen los, ballast overboord, alle hens aan dek en alle zeilen bijzetten om de grote jongens bij te blijven, wat je op het rechte eind hoe dan ook kunt vergeten. En in de bochten eigenlijk ook, want de CB650F is ook weer niet zo licht – 208 kilo rijklaar – dat je er in de bochten veel profijt van hebt. De Ducati Monster 821 (ook ter plekke) bijvoorbeeld, weegt minder (205,5 kilo rijklaar), en veegt qua prestaties de vloer aan met de nieuwe CB.

De oudste mens en de oudste motor

Het is om deze reden dat de CB650F weinig fans verzamelt tijdens voorgenoemde megatest van naakte motorfietsen, waar toch echt dertien andere ongekuipte, maar veel spannendere fietsen aan de start staan. En het is dan ook maar goed dat er ook nog testers aanwezig zijn die zich niet blind staren op cc's of pk's. Zo is onze gelegenheidstester/-motorophaler Pim – Guzzi-rijder en sinds vandaag vermoedelijk de oudste mens ter wereld – dik tevreden op de gedweeë CB, die helemaal in de lijn van het oude Honda absoluut nergens verrast. Ergonomisch klopt het aan het stuur weer allemaal, de zit is voor elk postuur oké, de vermogensafgifte voorspelbaar als de inhoud van een damesblad... De Honda CB mag dan ook - met zijn vier-in-ijn motorblok - als nazaat van de legendarische CB750 gezien worden als de oudste moderne motor ter wereld. En dat terwijl ie van de grond af opnieuw is ontworpen door nota bene zeer jonge ontwerpers, met het oog op het beoogde jonge koperspubliek. Ze zullen in Japan andere jongeren hebben, denken we maar.

Veel mensen zullen de Honda CB650F een saaie motor noemen. Veel mensen die de Honda CB650F kopen, zullen daar geen seconde van wakker liggen. Ook deze CB zullen we over dertig jaar nog ergens uit een boerenschuur tevoorschijn zien komen. In topconditie. Ook deze CB zal eindeloos door blijven rijden, zuinig en betrouwbaar. En qua prijs... Yamaha's XJ6 ABS (77,5 pk/59,7 Nm), de enige vergelijkbare concurrent, kost € 8.499, € 500 meer dan de CB, wat nog steeds niet veel is voor een vloeistofgekoelde viercilinder. En hoeft het niet per se een naakte motor te zijn, dan is er altijd nog de Suzuki Bandit 650SA met tophalf, vanaf € 6.999. Honda zet daar tegenover de CBR650F, die gewoon een CB650F is, maar dan met sportief uitziende stroomlijn. En die € 8.999 kost. Oef.

De CB is in Nederland verkrijgbaar in de kleuren Pearl Metalloid White HRC Tricolor, Pearl Queen Bee Yellow, Mat Gunpowder Black Metallic en Sword Silver Metallic. Laten we het er maar op houden dat de eerste twee bedoeld zijn voor de jonge generatie, en de grijze en de zwarte voor de ouderen. 

Technische gegevens
Motor: vloeistofgekoelde 4-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 649 cc
Max. vermogen: 64 kW/86,4 pk bij 11.000 tpm
Max. koppel: 63 Nm bij 8.000 tpm
Max. snelheid: 200 km/u
Aandrijving: voetgeschakelde zesversnellingsbak
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 17 inch
Remmen v/a: dubbele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 211 x 77,5 x 112 cm
Zithoogte: 81 cm
Rijklaar gewicht: 208 kg
Kleuren: Pearl Metalloid White HRC Tricolor, Pearl Queen Bee Yellow, Mat Gunpowder Black Metallic, Sword Silver Metallic
Accessoires (optioneel): 35-liter topkoffer, buddytas, flyscreen, handvatverwarming, alarm
Prijs: € 7.999

Veiligheid
ABS: ja
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: ja
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: aanwezig
Parkeerrem: nvt



conf xl cb650f hrc 2014 002conf xl cb650f hrc 2014 004conf xl cb650f hrc 2014 00522694 CB650F22692 CB650F22690 CB650F22693 CB650F22687 CB650F22684 CB650F22685 CB650F22686 CB650F22688 CB650F22695 CB650F22696 CB650F22698 CB650F22697 CB650F

{jcomments on}

Honda

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda CB650F ABS (2014)

Disclaimer - Privacy Policy