Test: Kymco X-Town 300i ABS (2016)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kymco X-Town 300i ABS (2016) |
Specificaties Kymco X-Town 300i ABS |
Foto's Kymco X-Town 300i ABS |
Video Kymco X-Town 300i ABS |
Alle Kymco tests |
Wie de 2017-prijslijst van Kymco inkijkt, ziet dat er aardig is opgeruimd in de oude modellenreeks, met name bij de 'oude' 300-cc'ers. Dit is een gevolg van een grondige modernisering waarbij vanaf 2016 nieuwe modellen aan de Euro4-norm moeten voldoen. In de erg fijne 300 cc-
klasse heeft Kymco aldus nog maar één troef: de nieuwe X-Town 300i ABS.
En waar die naam vandaan komt... Kymco heeft iets met X'en en 'Town' in de modelnamen, dus waarom zou je die niet combineren, vooral als dat een leuk stijlelement oplevert in de vorm van de achterlichten?
We mogen hoe dan ook stellen dat Kymco lekker bezig is. Na de Xciting 400i uit 2014 en de New Downtown 350i uit 2015 is er vanaf 2016 dus de X-Town 300i ABS en op de Intermot in Keulen in oktober werd de AK550 aangekondigd, een tweecilinder met 53,5 pk die dood en verderf moet gaan zaaien onder de maxiscooters van BMW, Honda, Suzuki en Sym. En we hebben het al vaker geschreven, maar wie dat al weer vergeten is: Kymco bouwt dus ook de motorblokken voor de BMW- en Kawasaki-scooters, dus technisch zal het allemaal best kloppen.
De X-Town is qua belijning net als de grotere broers een sportscooter. Hij ziet er flitsend uit en je kunt er gerust mee voor/naast/op een terras parkeren zonder het risico te lopen voor opa/oma uitgemaakt te worden. Dat is enerzijds fijn, maar anderzijds brengt de geometrie en configuratie van het sportmodel met zich mee dat je geen enorme boodschappentas op de 'vloer' tussen je benen kwijt kunt, en da's altijd jammer, zeker als je daar eenmaal aan gewend bent (geweest). Tot voor kort had Kymco nog de People GT 300i met lage instap c.q. vlakke vloer, maar die is dus uit de winkel. En dat is diens aartsvijand Honda SH300i niet! En als je onder het zadel van de X-Town nou nog twee integraalhelmen of het volume-equivalent daarvan kwijt kon, maar dat is dus niet zo. Dat wordt dus een topkoffer monteren of grote boodschappen laten bezorgen in plaats van zelf halen.
Dat we daarover beginnen... een van de grote voordelen van een middelzware motorscooter is nu juist de vaak grote bagagecapaciteit bij een relatief geringe lengte en breedte en een gering gewicht. Dan moet je daar niet in gaan hakken.
Qua rijden is er weinig mis met de X-Town. Hij valt niet op in positieve zin, maar ook niet in negatieve. Het blok doet wat er wordt verwacht, net als het rijwielgedeelte. Dat is nooit overdreven veel bij een 300 cc'er met bandjes van 14 inch voor en 13 inch achter, maar op de snelweg kom je prima mee op de linkerbaan en als je niet raar doet in de bochten en de regen, zul je dat ook gerust overleven. De kans dat je niet gezien wordt is in elk geval klein, want de led-lampenwinkel van de X-Town mag er zeker wezen!
Dan de zit. Als altijd gaat de aandacht van de Stadsmotor.nl XXXL-tester direct uit naar de beenruimte. Welnu, de knieën passen onder het stuur en raken het schutbord niet (wat goed is) en bij stilstand halen de voeten plat de grond (wat ook goed is). Maar de benen zijn te lang om comfortabel op de verticale treeplanken te passen (wat niet goed is). En wie kortere benen heeft, zal wel in die vooruitstand passen (wat goed is), maar mogelijk de grond niet halen met zijn platte voetzolen (wat zeker niet goed is). Het is, om kort te gaan, even uitproberen of de ergonomie van de X-Town past bij een XL- of juist XS-postuur. Met extra aandacht voor XS-mensen die iemand achterop willen nemen, want zoals gebruikelijk bij de scooters van Kymco is er op de duozit ruimte voor een mammoet. En als je die mee wilt nemen, kun je maar beter grip hebben met je schoentjes. Maar goed dat het zadel zodanig is gevormd dat kleinere bestuurders naar voren kunnen schuiven om zodanig alsnog op de grond te landen met de voeten.
Dan nog even terugkomen op de bagageruimte. Als de zit zo hoog is, en het achterwiel maar 13 inch meet, wat heeft Kymco dan gedaan met de ruimte tussen achterband en bestuurder? Want onder het zadel is die niet terug te vinden. Het is een oosters mysterie...
Dashboard en bediening dan? Prima in orde. Wat erop moet zitten, zit erop: thermometer voor de buitentemperatuur, klok en brandstofindicator. De rest is oninteressant zolang ie het doet. En dat is altijd.
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.