Test: BMW S 1000 XR (2016)

P90181792 highRes bmw-s-1000-xr-05-201Wie in de oudheid vroeg naar het motorvermogen van een Rolls-Royce (ja, die auto), kreeg volgens de overlevering als antwoord: "Genoeg." Dit zou ook het antwoord van BMW – grappig genoeg eigenaar van Rolls-Royce – kunnen zijn op de vraag wat de S 1000 XR allemaal kan... GENOEG!

De allroad BMW R 1200 GS – anno 2017 vanaf € 18.595,42 – wordt door velen beschouwd als de beste motor ter wereld. Maar er zijn ook heel veel mensen die gruwelen van de altijd erg aanwezige tweecilinder boxermotor, hoe geavanceerd die tegenwoordig ook mag zijn. En aldus kwam BMW op het idee om een andere krachtbron uit eigen huis in een allroad-configuratie te plaatsen. Te weten de o zo soepele 999-cc vier-in-lijn uit de supersporter S 1000 RR, specifieker de teruggetunede versie uit de roadster S 1000 R.
Weinig origineel, want Kawasaki flikte al eerder hetzelfde kunstje met het blok uit de ZX-10, door dat in tammere versie ook te plaatsen in de Z1000, de Z1000SX en de Versys 1000. Maar staat de Versys 1000 Tourer 2017 – ook een 'allroad' – voor € 14.299 in de schuur, de BMW S 1000 XR kent een vanafprijs van € 18.543,47. Alle toeters en bellen uit het Touring-pakket en het Dynamic-pakket en een alarm, dagrijverlichting en handkappen erbij, en je zit op € 21.924,30. Daarmee zijn alle opties gemonteerd behalve de verlagingsset met lage buddy à € 230,26. Maar als je wat korter bent en desondanks zo veel geld hebt, kan dat er ook nog wel af.
Wat krijgen we ervoor? Alles wat er momenteel te krijgen is. ABS Pro, cruise control, Dynamic Traction Control (DTC), Rijmodi Pro (Rain, Road, Dynamic, Enduro en Enduro Pro), Schakelassistent Pro, Dynamic Electronic Suspension Adjustment (ESA, Road en Dynamic), verwarmde handvatten, voorbereiding voor GPS, ledverlichting, kofferdragers zij en top en middenbok... En de motorfiets zelf dus.

De motor zelf

Vaste bezoekers van Stadsmotor.nl vertellen we niets nieuws. We zijn nogal gek op allroads. De zit is ontspannen, het overzicht op het verkeer onovertroffen, het stuurgedrag op vrijwel elk wegdek goed, en het comfort op letterlijk elk wegdek (of zelfs het ontbreken daarvan) prima. Met een allroad kun je elke omstandigheid aan en is elke bestemming binnen bereik. De BMW S 1000 XR past prima binnen het segment. Hij is heel wat handelbaarder dan de grotere en zestien kilo vettere broer GS en heeft weliswaar 11 Nm minder koppel (114 Nm versus 125 Nm), maar 40 pk (!) meer: 165 om 125 pk.
En ja, daar springt de XR in de categorie 'supersport-allroads' naast de Ducati Multistrada 1200 (vanaf € 20.590) en KTM Super Adventure 1290 (vanaf € 19.120); beesten van motoren voor rijders die gewoon 'alles' willen.
Het is een categorie motoren die Stadsmotor.nl best kan waarderen, maar feitelijk net zo onzinnig vindt als alle zware supersportmotoren, om de simpele reden dat het overkill is voor in het dagelijks verkeer. Ja, natuurlijk kun je er fijn wheelies mee trekken, maar dat mag niet. En ja, uiteraard kun je nu op een bergweggetje zes auto's tegelijk inhalen in plaats van één, maar dat hoeft niet. En ja, vermoedelijk kun je nu in een bocht het gas vol opentrekken of juist vol in de remmen gaan, maar dat is niet zoals de motorgoden het ooit bedoeld hebben, want ooit kom je die ene putdeksel tegen en dan is het toch echt einde wedstrijd.
Motorrijden was ooit een kunst, verkregen door opleiding, ervaring en het gebruik van gezond verstand. Al het gezonde verstand zit bij motoren als de XR in de elektronica. ABS en tractiecontrole zijn naar de bescheiden mening van Stadsmotor.nl bedoeld als hulpmiddelen bij nood, en niet als hulpmiddelen voor de YOLO-generatie.

20160517 114228
Maar in lelijkheid ontlopen de F 800 GS en S 1000 XR elkaar niets!

Genoeg

Dat gezegd hebbende, onderweg naar de Oostzee met de XR (en een F 800 GS) laat de eerste zich kennen als een prettige reisgenoot. Grote Jürgen heeft eindelijk de BMW van zijn dromen gevonden en stiefelt met de hem bekende rijstijl door het Noord-Duitse landschap. En dat gaat dus zo hard dat de F 800 GS – echt geen lullig ding – volstrekt kansloos is in de achtervolging. De XR kan met z'n pk's en z'n remvermogen inhalen waar hij wil, ook met volle koffers, en dat kan de lichte GS, bij eerdere confrontaties een zeer serieuze motor, simpelweg vergeten. En qua sturen zijn ze allebei top, dus daar verliest de XR niets. We hebben de XR niet naast een 1200 GS gehad, maar zo goed als zeker zal ook die klop krijgen. Wat lijdt tot de conclusie dat we aan het eind van de rit toch liever een GS zouden willen hebben: 800 óf 1200. Die kunnen namelijk al genoeg, maar dan gerelateerd naar deze wereld en niet een andere planeet zonder auto's, takken, zand, putdeksels, overstekende kinderen, honden et cetera.

Er zullen mensen zijn voor wie de XR de ideale motor is. Dat zijn dan mensen die zichzelf enorm goed in de hand hebben. De XR is een ding dat met jou aan de wandel gaat en niet andersom. De XR doet zich lief voor, maar zal je langzaam verleiden om toch nog iets verder, iets sneller te gaan. En het zal hem lukken, want dat kan ook. Totdat het niet meer kan.



Technische gegevens
Motor: vloeistofgekoelde 4-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 999 cc
Max. vermogen: 121 kW/165 pk bij 11.000 tpm
Max. koppel: 114 Nm bij 9.250 tpm
Max. snelheid: 250+ km/u
Aandrijving: voetgeschakelde zesversnellingsbak
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 17 inch
Remmen v/a: dubbele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 218,3 x 94 x 140,8 cm
Zithoogte: 84 cm (79 cm met verlaagd zadel)
Gewicht rijklaar: 228 kg
Kleuren: Racing Red, Ozeanblau, Light White uni/Granitgrey/Metallic/Racingred
Accessoires (optioneel): verhoogd windscherm, buddybag, tanktas
Prijs: € 18.543

Veiligheid
ABS: ja race-abs 
Tractiecontrole: ja
Gevarenlichten: ja
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: goed geplaatst, goed zicht
Parkeerrem: nvt



P90181033 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181069 highRes bmw-s-1000-xr-05-201
Van sportmodus naar toermodus...
P90181034 highRes bmw-s-1000-xr-05-201
...en van toermodus naar reismodus...
P90181070 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181038 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181042 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181036 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181032 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181044 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181046 highRes bmw-s-1000-xr-05-201
Wie wil weten wat er allemaal opzit en hoe het allemaal werkt... We hadden de XR maar een week!
P90181052 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181047 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181053 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181792 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181794 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181816 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181819 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181847 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181912 highRes bmw-s-1000-xr-05-201P90181937 highRes bmw-s-1000-xr-05-201

In Noord-Duitsland met de 800 GS...
20160514 17325320160517 11422520160517 11423820160517 11430920160517 11425420160517 11442620160517 11443820160517 155003



JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.





BMW

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS BMW Test: BMW S 1000 XR (2016)

Disclaimer - Privacy Policy