Banner

Test: Yamaha MT-09 Tracer (2015)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha MT-09 Tracer (2015)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Yamaha tests

2015-Yamaha-MT09-Tracer-EU-Lava-Red-Static-002Vol verwachting klopte ons hart toen Yamaha in 2013 een driecilinder motorblok aankondigde. Heel blij waren we in 2014 met de MT-09, de eerste fiets met deze driecilinder. Uiterst hoopvol waren we bij de aankondiging van de MT-09 Tracer, die weleens de nieuwe TDM zou kunnen worden...

En dat was een kleine misrekening, want een nieuwe TDM is de Yamaha MT-09 Tracer zeer zeker niet. Alle modellen TDM's (vanaf 1991) zijn groter en comfortabeler. Maar minder sterk. En minder wendbaar. En dus minder snel. En duurder...

Stadsmotor.nl reed het laatste model van de Yamaha TDM – de 900A – in 2010 en heeft zelfs nog een TDM van het eerste bouwjaar in een schuur staan, dus we mogen zeggen dat we het ding kennen. En we hoopten dat de Tracer een nieuwe TDM zou worden. Maar dat is dus niet zo en dat is maar goed ook, want de Tracer is veel... 'beter'. En kost dus 'slechts' € 10.999 tegenover € 11.490 voor de laatste TDM, die sinds de komst van de Tracer uit de handel is.

 yamaha-tdm-900a-W560H4002015-Yamaha-MT09-Tracer-EU-Matt-Grey-Studio-002
Yamaha TDM900A versus Yamaha MT-09 Tracer.

De koning is dood. Leve de koning!

Nou, nee. Vanuit het standpunt van Stadsmotor.nl gekeken, is de Yamaha MT-09 Tracer de beste woon-werkmotor onder de (inmiddels vier) MT-09-varianten, maar zeker de niet de beste woon-werkmotor van Yamaha en al helemaal niet de beste woon-werkmotor die er te koop is.

Het is waar dat de Tracer standaard abs en tractiecontrole heeft en kan worden volgehangen met koffers en tassen en dat er mistlampen, een hoog windscherm en handvatverwarming verkrijgbaar zijn, maar alles aan de Tracer is hi-tech en schreeuwt ZON!

Als Stadsmotor.nl met de Tracer op pad gaat, is dat in het gezelschap van de KTM 1290 Super Adventure, KTM 1190 Adventure R, KTM 1050 Adventure, BMW F 800 GS en Triumph Tiger 800 XCx. Het zijn alle motoren waarmee je gerust een rondje aardbol doet als de financiën dat zouden toestaan. Het zijn ook motoren waartegen de lichte Yamaha Tracer zich prima kan verweren in een rechtstreeks duel rond de Moezel. Maar hij voelt veel minder robuust, en als het op poetsen aankomt... de Yamaha bestaat uitsluitend uit hoekjes en gaatjes, en je krijgt al rillingen zodra er drie spetters regen op je vizier vallen, en dan niet van de kou. 

Tracer tank LA
Wie wil dit poetsen?

Een stukje hieronder laten we onze supersportkenner Julian aan het woord over de rijeigenschappen van de Tracer. De oudere garde wil er alleen maar over kwijt dat het een heel fijne fiets is. Sportfiets! Geen allround. Geen allroad. Geen sporttoer. Het is een voor toergebruik en mogelijk woon-werkverkeer vermomde MT-09. Dus nog steeds een sportfiets. En net als alle sportfietsen van tegenwoordig sneller dan nodig in het dagelijkse verkeer. Zou je de Tracer vergelijken met een hond, dan is het een rillend keffertje dat voortdurend aan de riem loopt te trekken. Weliswaar in de goede richting en makkelijk tegen te houden, maar toch... je word er moe van. Je wilt eigenlijk een grotere hond die gewoon naast je loopt en luistert, dus pas achter een stok aan gaat als je daarom vraagt. Een TDM-hond, zeg maar.
Het ligt voor de hand dat er TDM-fans zijn die liever een nieuwe TDM hadden gezien dan de Tracer. Dat zullen met name de grotere bestuurders zijn. En de echte kilometervreters en vakantiegangers, want de TDM was zwaar te beladen. En de sporttoerders voor wie het allemaal niet zó snel hoeft. De stevigere motorrijders dus die veel woon-werkverkeer doen en in de TDM een ideaal maatje hadden gevonden.

De Tracer is duidelijk een éénpersoonsfiets. En met 115 pk in een zeer levendige driecilinder best een snelle. En ongeacht wat er aan accessoires op wordt geschroefd, en hoe relaxed de zitpositie op het oog ook is, het is en blijft een sportfiets, bedoeld voor zomerse omstandigheden.
Schreven we over de standaard MT-09 dat ie erg goed is, maar ook erg single purpose... dat is de Tracer in mindere mate, maar multi-purpose is ie ook zeker nog niet voor iedereen. Tenzij je naast motorrijden van jagen houdt...

Hert

Aan het woord Julian, sinds zijn rit op de Tracer ook wel bekend als
'The Deerhunter'

In het gezelschap van drie KTM's Adventure, een Triumph Tiger en een BMW F 800 GS als ijkpunt in de 'kleine' allroadklasse (qua cc's dan) is de Yamaha MT-09 Tracer de vreemde eend in de bijt. Niet vanwege de dieprode kleur, maar eerder vanwege het afwijkende ontwerp. Tussen de allroads blijkt de Tracer geen verkeerde keuze. De Tracer is namelijk een MT, zoals Yamaha het zelf noemt. MT, 'The Dark Side of Japan', 'Een machine met twee zielen'...

Een korte zoektocht door de Yamaha-website geeft al snel aan dat de MT duidelijk nergens in past, niet onder Supersport, Sport Touring, Adventure, Roadster of zelfs Cruiser. Toch valt de MT overal prima in. Wellicht dat dit de reden is dat Yamaha de lijst met categorieën dan ook begint met 'MT'. Een soort Multi-Talent dus. En ja, 'Sport Heritage' staat er ook tussen, maar met de kwaliteiten die de MT's te bieden hebben wordt 't vanzelf 'Heritage'.

Multi Talent

De Tracer (what's in a name?) reed in de Stadsmotor-groep constant op kop, niet in de laatste plaats omdat hij een TomTom 400-voetje aan het stuur had en wij die toevallig nog in de test hadden. Deze TomTom 400 heeft een uitstekende kronkelwegenfunctie, en de MT-09 Tracer toevallig ook. De rit naar de kronkelwegen rondom de Moezel werd prima overbrugd via de Autobahn. Waarna de route zich binnendoor vervolgde en zelfs wat ongepland onverhard tegenkwam. De Tracer jakkert overal met gemak overheen. Van strak en onlangs geasfalteerde wegen, tot aan hobbelige troep waarvoor ze zich zelfs in België zouden schamen, en van onverhard tot zelfs grind! Dat vraagt natuurlijk wel een beetje van alle kwaliteiten van bovengenoemde categorieën.

Mega Tractie

Dat was dan ook de reden voor Stadsmotor.nl om de MT-09 Tracer mee te nemen in de allroadtest van 2015. Mijn kennismaking met de Yamaha begon pas toen we inmiddels een dag op pad waren. Na de meeste favorieten al gereden te hebben, bleek het tijd voor mij op de navigatiegoeroe te spelen. De Tracer op kop en de allroads er achter aan. Wanneer je van een dikke allroad afstapt direct op een Tracer is het eerste wat je opvalt de stepjes. Deze staan echt bijzonder ver naar achteren. Ho wacht eens, hebben we per ongeluk een racer meegenomen uit de schuur van Yamaha? Nee, toch niet, de rest van de zithouding blijkt prima rechtop en alleen het vrij brede stuur geeft een klein beetje een allroadhint. Daar blijft het ook bij, met korte vering, weinig grondspeling en straatgerichte banden heb je niet direct iets te zoeken op onverharde 'wegen'. Het kleine dunne wiebelruitje geeft te denken, maar blijkt prima windbescherming te bieden. Beter nog, het leidt de aandacht niet af en zit ook niet hinderlijk hoog in de weg, zoals vaak bij grotere machines wel het geval is. De motor voelt vrij laag en zwaar aan, en geeft direct een compleet ander rijgevoel dan de meer gecertificeerde 'allroadgangers'.

Offroad Yamaha MT-09 Tracer

De Moezel bleek al snel een prima thuis voor deze Yamaha. Met een half oog op de navigatie en de rest van de zintuigen genietend van de omgeving bleek de Tracer de perfecte alleskunner voor dit gebied. Zo goed dat na verscheidende keren het asfalt geschraapt te hebben met de voeten op de stepjes, er ook eigenlijk niets meer over bleek op de banden. De stepjes geven aan tot hoe ver je kan, en dat was bijzonder ver met moordende temperaturen van ruim 30°C.

Mooie Techniek

Achter de navigatie is het vrij opvallende display te vinden. Wanneer er geen informatie op dit display staat, is het een groot, opvallend, grijs, rechthoekig ding. Anders! En eigenlijk is het wel een gaaf ding ook. Zodra de motor wordt ingeschakeld, verschijnt de informatie op dit enorme display, waar bijna niets op aan te merken is. Bijna. De benzinemeter blijkt in de praktijk een enorme draak. Deze geeft namelijk vrijwel altijd aan volledig vol te zijn. Totdat de boel bijna opraakt en de zwarte blokken nog harder verdwijnen dan dat de zwarte blokken van de toerenteller verschijnen. Gelukkig geeft de boordcomputer nog aan hoe ver je ongeveer kunt rijden aan de hand van het huidige verbruik. Maar wat is het nut van een indeling waarvan alles boven de 30% als vol wordt aangemerkt? Gelukkig is de Tracer lekker zuinig. Een gemiddelde van 4 liter op 100 km is prima te doen. Uiteraard niet in Duitsland, en al helemaal niet op de Autobahn. Dan is het eerder 12+ op 100. Toch, vier liter is omgerekend 1 op 25, of 450 km voor je moet duwen!

2015-06-13 21.50.37

Andere 'opvallendheden' op het display zijn de power- en tractiecontrole-instellingen. Op de 2015-Yamaha kan het vermogen (D-MODE) in drie standen ingesteld worden: A, Standaard en B. Stand A bleek in combinatie met het ride-by-wire (Y-CCT) systeem de beste vriendjes met het achterwiel in deze met haarspelbochten gevulde regio. Stand Standaard is waar je mee begint als je de sleutel omdraait. En Stand B is een beetje bedroevend. Behulpzaam als er bijzonder veel buien op de bochtige route beuken. Of de brave behoeder van de bekende bonnen van oom brombeer. Maar in de praktijk reageert het gewoon niet lekker. Ook TCS (tractiecontrole) bleek een van de favoriete knoppen om vijf seconden in te drukken na het starten. Tractiecontrole is leuk wanneer je een grindpad van enkele kilometers moet verteren. Maar geloof me, de 'Dark Side' van de MT plakt prima aan het asfalt, ook zonder tractiecontrole.

Julian bord

De MT-09 is puur speelgoed verpakt in een net pak. En er zijn zelfs nog een paar nog minder brave variaties te koop (Sport Tracker en Street Rally - zie de videosectie van deze test). We kunnen vertellen hoeveel pk's het driecilinderblok eruit perst of welke knoppen er op het stuur te vinden zijn, maar dat doet de MT-09 te kort. De MT-09 is namelijk een motorfiets die alles aan lijkt te kunnen. Een creatie die overal inzetbaar is. Laat dat vooral duidelijk zijn! Als je niet gaat voor de uithoeken die zich Super-Sport, Super-Motard, Super-Allroad, Super-in-een-ding-en-verder-niets noemen, dan vind je in de MT-09 Tracer alles terug. Raggen, toeren, gek doen, op vakantie, herten koppen, elke dag naar je werk en terug. De Tracer kan het allemaal. Daar hebben ze erg goed over nagedacht in een donker hoekje in Japan.

Poetsen Yamaha MT-09 Tracer
En waar ze niet over hebben nagedacht in Japan... Hij moet ook weer schoon!



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha MT-09 Tracer (2015)

Disclaimer - Privacy Policy