Minder boetes sinds afschaffing bonnenquotaSoms staan er toch dingen in de krant waarbij je je even achter de oren krabt. Bijvoorbeeld het bericht dat de politie dit jaar een miljoen minder bekeuringen uitschreef dan in 2010...
40 kilometer wildwestSta je ter hoogte van Abcoude op de kamerbrede A2 achteraan in de file. "Hoe kan hier nou een file staan," vraag je je af, "met die vijf glimmende rijbanen naast elkaar?" Het was waarschijnlijk een van de laatste gedachten van een 35-jarige man uit Maastricht.
Snelheidsbegrenzer komt er nietZo maakte Rijkswaterstaat bekend dat zestig automobilisten 'met pittige rijstijl' uit Noord- en Zuid-Holland de afgelopen tijd hebben meegedaan aan een proef met een snelheidsbegrenzer in hun auto. Waarom?
Week van de VeiligheidAl een paar dagen zat ik te mijmeren over een stukje getiteld 'Minder blauw op straat'. En tot mijn grote verbazing gisteren in het nieuws: Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie geeft het startschot voor de Week van de Veiligheid! Hoe moeten we dat rijmen?
De eerste dag regen…Wat opviel op de eerste echte regendag van het nieuwe fileseizoen: amper motoren in de file! En een file stond er, zelfs al op de oprit naar mijn A7, en dat was de eerste keer dat ik dat meemaakte. Het werd nog leuker.
90, 110 of 200?Terwijl Nederland op sommige plekken het gaspedaal sinds kort tot 130 mag indrukken, pleit de organisatie Easyriders voor 110 en de Club van 90 voor 90 op de snelweg. VVD-kamerlid Charlie Aptroot reageerde in de Volkskrant: "Wereldvreemd. Langzaam rijden draagt niet bij aan het milieu of de veiligheid." Een originele gedachte...
Aparte claxon voor elektrische voertuigenHet was in een topic over elektrisch rijden op LinkedIn dat de vraag werd neergelegd of elektrische voertuigen geforceerd geluid zouden moeten maken. De aanleiding: enerzijds draagt geluid bij aan de verkeersveiligheid, anderzijds is een (enorm) voordeel van elektrisch vervoer nu net dat het geen geluid maakt. De oplossing is bedacht. Door Stadsmotor.nl.
VerkeersregelaarsDit weekend en hedenochtend werd ik geconfronteerd met verkeersregelaars. Een verkeersregelaar is volgens Wikipedia 'in Nederland een persoon die de bevoegdheid heeft om instructies op te dragen aan verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, automobilisten, fietsers et cetera', zulks sinds 1 mei 2000, om aldus de rijkspolitie een taak uit handen te nemen waar rijkspolitieagenten te hoog opgeleid, duur of slim voor zijn.
Hersenziekten"Eenderde Europeanen heeft hersenziekte," las ik bij thuiskomst van de jaarlijkse roadtrip naar de vakantiebestemming in de stapel kranten die op mij wachtte. Het totale percentage mensen met een hersenziekte was toegenomen van 27,4 procent in 2005 tot 38,2 procent in 2011. De redenen hiervoor: nieuwe EU-lidstaten, het meetellen van ouderen en kinderen (die hoog scoren bij de angststoornissen en dementie) en het toevoegen van veertien nieuwe stoornissen, waaronder ADHD, zwakbegaafdheid en antisociale gedragsstoornis.
China bant elektrisch vervoer!Never a dull moment in China, zo lezen we in onze regionale krant. Zo zouden (we kunnen het moeilijk controleren) in miljoenenstad Shenzhen sinds het begin van de maand juli elektrische fietsen in de ban zijn gedaan vanwege het hoge aantal letsel-ongevallen. Dit jaar al 64 doden en 232 gewonden!
|