De files opgelost
In de zomer van 2014 ging op de Ring Amsterdam de Tweede Coentunnel open en daarmee kwam VOOR ALTIJD EN EEUWIG een EINDE AAN DE GEVREESDE FILES! Ongeveer tegelijkertijd werden ook de aan- c.q. afvoerende rijksweg A8 en A7 ten noorden verbreed met spitsstroken, met ongeveer hetzelfde doel. Dat 'voor altijd en eeuwig' bleek drie jaar te duren.
We zaten ons in 2014 al af te vragen hoelang het geluk zou duren. Maar te oordelen naar het hopeloos hobbelige (nieuwe!) wegdek op de A7 van Purmerend-Zuid tot Zaandam wisten we eigenlijk toen al dat deze snelweg nooit meer bedoeld zou zijn voor snelverkeer.
En inderdaad: het autoverkeer staat weer dagelijks vast, vaak in de ochtend en standaard in de middag, alleen nu op meer rijstroken tegelijkertijd. Zodat als er nú iets mis gaat, het leed helemaal niet te overzien is.
Op 23 oktober onthulde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat automobilisten elk jaar langer in de file staan en dat dit de komende jaren niet zal veranderen. En: in 2016 kostte dit de samenleving 2,8 tot 3,7 miljard euro. Er was dan meer asfalt bijgekomen, maar het aantal auto's op de Nederlandse wegen groeide harder. Sinds 2005 steeg het aantal voertuigkilometers van 128,4 naar 134 miljard en inmiddels rijden er 8,3 miljoen personenauto's rond, 1,3 miljoen meer dan in 2005. Het KiM verwacht dit en volgend jaar een groei van het wegverkeer met 1,7%.
De Volkskrant trok Ben Immers, hoogleraar Verkeer en Infrastructuur aan de TU Delft en de KU Leuven, aan zijn hemd en die wist te melden dat de files nog harder zullen groeien dan het verkeer. Want: 'De verkeerscapaciteit zit aan zijn grens en gaat er bij een file overheen. Hierdoor valt een deel van de capaciteit helemaal weg en neemt de druk extra toe.'
Aldus zorgt de extra drukte op de weg van 1,7% voor 3% meer tijdverlies. En voor 2022 wordt in vergelijking met vorig jaar een toename van het verlies verwacht van 28%.
Hebben we de TU Delft en de KU Leuven doorgaans zeer hoog zitten, (maar de Volkskrant zeer laag, zeker als het om mobiliteit gaat), we raakten hoogleraar Immers kwijt toen hij begon over de invoering van een prijsmechanisme (rekeningrijden in de spits) als oplossing van het fileprobleem. Of onze hoogleraar nog iets heeft gezegd over het promoten van motorrijden als filebestrijding zullen we nooit weten, want motorrijden is zo'n begrip dat door de politiek of de politiek correcte Volkskrant per definitie en bij voorbaat wordt geschrapt uit elke discussie. Door de politiek vermoedelijk omdat motorrijden te weinig in de schatkist brengt, en door de Volkskrant vermoedelijk vanwege 'eng', 'asociaal' of 'gevaarlijk'.
Ongevaarlijke Volkskrantlezeres in het wild.
Hoogleraar Immers zouden we graag willen wijzen op een onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Transport & Mobility te Leuven – verbonden aan zijn eigen KU Leuven – uit 2012, dat het file-oplossend vermogen van gemotoriseerde tweewielers in de spits aantoont. Hoogleraar Immers zouden we hoe dan ook graag willen toevoegen dat als hij nog eens met de Volkskrant praat, hij erop moet staan dat ze ook gemotoriseerde tweewielers noemen, al zijn die gevaarlijk!
Met betrekking tot gevaar: ik heb alle motorschades in de historie van Stadsmotor.nl (sinds 2009, voor zover ik me die kan herinneren, tevens testers/meerijders op privémotor) eens op een rij gezet en kom tot de volgende lijst.
Oorzaak en model
- Van standaard gelazerd (schuin wegdek, zachte ondergrond): Yamaha YBR125, Triumph Tiger 800 XCx (2x).
- Bij stilstand neergelegd (schuin wegdek, gladde ondergrond): Yamaha YZF-R125, Yamaha XSR700, Aprilia Dorsoduro 900.
- Beginnersongeluk: Honda Crossrunner, Piaggio MP3 Hybrid 300 LT, Piaggio MP3 500LT.
- Crash eenzijdig: Suzuki RV125 VanVan, Kawasaki ZX-6R 636, Ducati Monster 796.
De meest recente crash is van twee dagen geleden, toen onze winterharde Purmerlandse Petra, horende bij onze tamme Volendammer Jack, ergens in de Purmer onderuit schoof op de drek van plaatselijke boeren die nog niet klaar waren met het wegdek wassen.
Petra's Monster 796 in de Purmer.
De wegdekpoetsende boer.
Om maar te zeggen dat motorrijden – ook in de file – helemaal niet zo gevaarlijk is, want alle crashers zijn nog gezond van lijf en leden. En de reden dat ze crashten was dus drek (Monster), tak op de rijbaan (636) en zebrapad in bocht (VanVan), waarmee je mag stellen dat in elk geval in de kringen van Stadsmotor.nl de wegbeheerder zijn werk beter had mogen doen.
Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
8 november 2017
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
N.b. Het enige motorongeluk waarbij ooit een andere partij betrokken was, was met een Honda XRV750 Africa Twin versus een VW Passat die (in 2008) in een file besloot ineens van baan te veranderen terwijl bovengetekende al naast hem zat. Dat kostte de VW zijn linkerspatbord en voorbumper, en de Honda een verbogen valbeugel rechts. Bovengetekende is sindsdien een fan van valbeugels. Hoewel de Africa Twin gewoon overeind bleef, kun je maar beter met een valbeugel een auto mollen dan met je onderbeen.
Honda Africa Twin versus VW Passat: 1-0.