Test: Suzuki GSX-S1000F (2015)

Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-S1000F (2015)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Suzuki tests

GSX-S1000FAL6 Action 7Niet iedereen wil een hypernerveuze superbike, maar een superbike-viercilinder á 1000 cc heeft wel degelijk zijn charmes. Het duurde even voor dat kwartje ook bij Suzuki viel, maar met de GSX-S1000 en GSX-S1000F is het laatste Japanse merk ook weer helemaal bij de les.

Honda heeft al een eeuwigheid de CB1000R en CBF1000F, Kawasaki de Z1000 en de Z1000SX en Yamaha heeft de FZ1 en FZ1 Fazer zelfs alweer uit de schappen gehaald, met als opvolger voor de FZ1 de net zo kale MT-10.

De donateurs van de verschillende motorblokken – superbikes – waren respectievelijk (oude modellen van de) de Honda CBR1000RR Fireblade, Kawasaki Ninja ZX-10 en Yamaha YZF-R1 (die Stadsmotor.nl niet zo interesseren), hevig teruggetuned om van de overdaad aan paardenkrachten iets smeuïgers te maken. Iets waarmee je alle versnellingen kunt gebruiken in plaats van alleen de eerste om daarmee al illegaal over de snelweg te gaan. Iets waarmee je ver kunt rijden zonder kapot te gaan aan frustratie of van de pijn in de polsen, schouders, rug, nek, knieën en al die andere beweeglijke en onbeweeglijke lichaamsdelen die je normaal gesproken niet voelt. Iets waarmee je – zeg maar – ook blij bent als je geen circuit in de achtertuin hebt liggen.
En de genoemde motorfietsen verkochten eigenlijk best lekker en vergaarden een eigen publiek, dat Suzuki met lede ogen aan zich voorbij zag trekken, want niet kon bedienen bij gebrek aan een eigen gemoedelijke 1000-cc'er. Het enige wat Suzuki in de aanbieding had in de sporttoer bijvoorbeeld, was de bijna-klassieker GSX1250FA. Weinig mis mee, maar het predicaat modern lang voorbij, zoals Stadsmotor.nl mocht constateren. En de kale streetfighter B-King was ook niet echt een fiets voor een ontspannen ritje, hoewel Stadsmotor.nl dat zeer zeker wel probeerde met een op-en-neertje Boedapest via Slovenië om het Balatonmeer heen.
Maar nu heeft Suzuki dan het blok uit de eigen superbike GSX-R1000 gepeuterd en opgehangen in de kale GSX-S1000 (€ 13.499 tot € 14.499 voor de Street Extreme) en zijn geklede tweelingbroer, de sporttoerder GSX-S1000F (€ 14.499 tot € 14.999 voor de Touring). Van de ± 180 paardenkrachten zijn er 146 overgebleven, van de originele ± 115 Newtonmeters nog 106.

GSX-S1000FAL6 YSF RightSuzuki GSX-R 1000 (1)
GSX-S versus GSX-R. Oude mannen zullen het hogere stuur bijzonder waarderen.

Essen

Stadsmotor.nl houdt niet van halve maatregelen en we pakken de GSX-S1000F en rijden ermee naar Duitsland. Niet omdat we in Nederland geen steden hebben waar we graag naartoe rijden, maar Duitsland is nu eenmaal Duitsland en alles is beter dan Nederland qua motorfiets. En het Ruhrgebied is ook leuk als je de weg weet. En zo zitten we na een gemoedelijke binnendoorrit over de Hoge Veluwe, dwars door Arnhem, Duiven en het heel gruwelijke Zevenaar en het weinig opwindende Lobith over de grens in Emmerich aan de currywurst. En een paar uurtjes later in Gelsenkirchen bij goede vriend kleine Jürgen – ja er is ook een grote Jürgen –, die voordat de avond-currywurst op de grill gaat aankondigt NU! een half litertje olie voor zijn ST1100 Pan European te moeten halen.
En zoals dat dan in Duitsland gaat: alles onder de honderd kilometer is dichtbij als er geen snelheidslimieten zijn. En zo draaien we na wat Gelsenkirchen-kruip-door-sluip-door de Autobahn op en belanden we na een wilde tocht in Essen, waar we alles aanschaffen – een dingetje bij een vestiging van elektrawinkel Conrad, een paar goedkope motorlaarzen en een topkoffer bij een vestiging van Hein Gericke – behalve een half litertje olie.
Maar dat maakt niet uit, want de Suzuki moest toch een stad in om 'm te testen op stadsvriendelijkheid en als je dan Essen in de buurt hebt... je kunt het slechter treffen. Het verkeer is er druk, het wegdek... gebruikt, dus de vering, remmen en tractiecontrole van de GSX-S kunnen aan de bak.
Zouden je polsen na een halfuurtje Essen op een 'R' normaliter in tweeën breken, dat is op deze lieve 'S' dus niet aan de orde. De zit is semi-sportief, de vering des Suzuki's, dus comfortabel genoeg, de remmen – uitstekende Brembo monoblocks! – zijn voorzien van abs en de viervoudig instelbare tractiecontrole staat in de wintersportstand, dus grijpt al in als het weerbericht mist voorspelt. Aldus kun je met een gerust hart vol in de ankers en vol op het gas, en het gaat allemaal goed. Snel genoeg in elk geval om vanaf stationair toerental geen enkel probleem te hebben met de vaart die de twee Jürgens erin zetten op hun Pan Europeans.

Terug...

Aan de Suzuki kunnen we niets geks ontdekken. Dat wil zeggen, wij wel, maar de rest van de wereld niet. De styling bijvoorbeeld, is niet alledaags met de voorkuip die bijna tot over het voorspatbord hangt, maar dat lijkt het Ruhrgebied volkomen te ontgaan. Het kan ook zijn dat men gewoon geen zin heeft om in de regen naar motoren te kijken. Want ja, het regent. Maar goed dan ook de we de GSX-S1000F hebben meegenomen, die met de volle kuip. Wie zich niet kan bedwingen, haalt even snel de muis over onderstaande foto en ziet dat de F-versie aan de voorzijde (waar normaliter de wind vandaan komt) aanzienlijk breder is dan zijn kale broer, wat goed nieuws betekent voor rijders die toch een beetje uit de tocht willen zitten.

GSX-S1000FAL6 YSF Top
Met een regenpakje aan rijden we dus terug naar de grens, om Nederland via Berg en Dal binnen te sluipen. De TomTom Rider 400 staat in de stand 'industrieterrein' van de kronkelroute-optie en aldus worden we door een villawijk gestuurd met wegdek dat vermoedelijk nog door de Flintstones is aangelegd. Daar is de Suzuki niet blij mee, maar alleen met een crosser zou je dat stuk overleven, dus dat geeft niet.
Direct over de Waalbrug in het nabijgelegen Nijmegen – geboorteplaats van geheimschrijver Frank Boeijen, dus snel doorrijden! – is het voor een allochtoon tegenwoordig even zoeken naar de weg die langs de Waal naar Tiel voert, maar na wat improviseren vinden we 'm gewoon en jagen we de Suzuki langs de prachtige dijkweg. Of, jagen... Het uitzicht is mooi, maar er is qua rijden eigenlijk geen klap aan. De bochten zijn zo flauw dat je minstens 200 km/u moet rijden om er nog iets spannends van te maken, en hoewel de Suzuki dat moeiteloos kan, mag het niet. Laten we het zo zeggen: wij zouden het ook niet leuk vinden als er Suzuki's met 200 km/u door de wijk reden. Er zal maar een hond tussen je spaken springen.

De concurrentie

Suzuki mikt met de GSX-S1000F op publiek dat nu de Kawasaki Z1000SX koopt, die dit jaar voor € 14.499,- alleen in de Tourer Edition verkrijgbaar is. Die is € 500 goedkoper dan de Suzuki GSX-S1000F Touring en heeft dezelfde TomTom Rider 400 erop, maar harde koffers in plaats van softpacks. Grappig genoeg plaatst Suzuki het softpack ook op de plek van de passagier, en dat is eerlijkheid die we kunnen waarderen, want met de GSX-S1000F ga je normaliter niet met z'n tweeën op pad; daar is het hoge kontje voor de meeste duorijders te Spartaans voor.
Verder heeft de Kawa een (handmatig) verstelbaar ruitje en een slipkoppeling, maar de Suzuki kun je ook met grotere/kleinere ruit krijgen, en die slipkoppeling... wie die wil moet maar een Kawa kopen.
Beide fietsen gaan uiteraard strak als een snaar en pegelhard, maar kunnen dus ook comfortabel een relaxed blokje om. Prima voor Nederland, en als je ook weleens in Duitsland komt...

GSX-S1000FAL6 YSF RightKawsaki Z1000SX (3)
Suzuki GSX-S1000F en Kawasaki Z1000SX.

 



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Suzuki Test: Suzuki GSX-S1000F (2015)

Disclaimer - Privacy Policy